Wpis gościnny autorstwa Kacpra Petrusa. Autor przedstawia perfumy niszowe, podaje wyróżniające je cechy i przykładowe inspiracje. Dzieli się swoimi rekomendacjami i przemyśleniami. Temat opisuje w sposób zwięzły i lekki, zgrabnie przechodząc między różnymi aspektami segmentu niszowego, dzięki czemu czytelnik otrzymuje „w pigułce” najważniejsze informacje.

 

 

Nisza – czym się charakteryzuje?

nisza

Zanim zaczniemy mówić konkretniej o zapachach niszowych, wyjaśnijmy sobie różnice dzielące je od ich mainstreamowych kolegów po fachu.

Niszowe zapachy charakteryzują się przede wszystkim:

a) dostępnością – są trudniejsze w zdobyciu. Nie zdobędziecie ich raczej w popularnych sieciówkach jak Douglas czy Sephora, choć są też odstępstwa od reguły – np. „niszowe” perfumy od The Different Company, choć tu powinniśmy sobie zadać pytanie: czy takie perfumy wciąż są niszowe? Definicja nie jest sztywna i należy ją traktować z przymrużeniem oka. Niektóre niszowe zapachy są dostępne tylko w wybranych punktach stacjonarnych – częściej przez internet. Czasami są problemy kiedy się okazuje, że takowy sklep nie wysyła perfum np. z USA do Polski.

b) ceną – ktokolwiek, kto interesuje się perfumami dłuższą chwilę, zdaje sobie na pewno sprawę z wydatków na niektóre zapachy. Niszowe perfumy są drogie – a już na pewno droższe od ich mainstreamowych kolegów. Czasami nisza jest serwowana już jako ekstrakt perfum (który notabene zawiera w sobie 44-60% olejków zapachowych, woda toaletowa dla przypomnienia ma ich 5-15%). Dla przykładu: Nasomatto – Black Afgano to wydatek około 500 zł (na dziś dzień) za zawartość 30 ml w formie właściwej ekstraktu perfum.

c) bukietem zapachowym – chcecie wyróżniać się z tłumu? Zainteresujcie się niszą – ma w swojej ofercie nietuzinkowe, czasami wręcz szalone zapachy. Krew, pot, sperma i ślina – lubicie takie klimaty? Powąchajcie Etat Libre d`Orange – Secretions Magnifiques. No dobra, wstęp nienajlepszy i odrzucający wręcz – ale nie zapominajmy o tych „ładniejszych” zapachach. W końcu kroczymy teraz po ścieżce niszowych perfum i warto wiedzieć, że takie kompozycje również istnieją.

 

Niszowe Inspiracje

The Different Company – Tokyo Bloom pachnie świeżo roztartym w dłoniach mniszkiem lekarskim. Magiczną nocną włóczęgę po lesie wśród krzaków czarnej porzeczki i jodły zafunduje wam The Vagabond Prince – Enchanted Forest. Gdzieś w oddali czai się nietoperz od Zoologist Perfumes – Bat, który mieszka w jaskini pachnącej esencją ziemi z domieszką owoców, także tych tropikalnych.

W 1891 roku spłonął zakład fryzjerski Curling Bros w Westlake (NY), podczas którego spłonęło niemal wszystko – wszystkie toniki do golenia o zapachach mięty, limonki, wanilii oraz lawendy. Znaleziono jedną do połowy pełną butelkę – teraz puśćcie wodzy fantazji i wyobraźcie sobie jak pachnie D.S. & Durga – Burning Barbershop.

 

Co daje nam nisza?

nisza

Summa summarum – w niszowych zapachach często znajdziemy ciekawsze kompozycje, wyróżniające się w tłumie. Dla odważnych – nawet zapach piłki tenisowej (Imaginary Authors – The Soft Lawn). Nie zawsze są to zapachy typu „crowd pleaser”, których zadaniem jest zadowalanie otoczenia (osób), które znalazły się w pobliżu tak pachnącej osoby, co warto mieć na uwadze. Ich zadaniem jest bycie oryginalnym – są one stworzone dla koneserów, którzy wiedzą czego szukają. Po powąchaniu większości zapachów dostępnych w znanych sieciówkach zaczynamy łapać bakcyla i czujemy, że chcemy sięgnąć po coś niezwykłego, wysublimowanego. Chcemy zetknąć się z artyzmem w sztuce perfumeryjnej, dlatego też zaczynamy sięgać po nisze. To trochę jak audiofilia – ciągła pogoń za króliczkiem w celu znalezienia takiej jakości, która będzie odpowiadać naszym wymaganiom. A propos audiofilii – czy wspominałem już, że istnieje w perfumach również nuta płyty winylowej?

 

Autor –  Kacper Petrus

O autorze – Cześć, nazywam się Kacper Petrus. Fascynuję się szeroko pojętym światem perfum od kilku lat oraz staram się przykuć uwagę i nosy innych osób na rolę jaką odgrywają zapachy w naszym świecie. Interesuję się również muzyką oraz sprzętem audio.


Bibliografia:

  • Slider – www.fragrance.org/top-notes-niche-perfume-trends-wes-andersons-hm-film-winter-candles-pariss-first-fragrance-museum/
  • Zdjęcie tytułowe – makeupandbeauty.com/top-6-niche-perfume-brands-you-should-know/
  • Zdjęcie 1 – bbeautyarabia.com/2016/10/16/you-nique-the-rise-and-rise-of-niche-perfumery/
  • Zdjęcie 2 – www.newswire.com/news/high-demand-expected-for-niche-fragrances-this-holiday-season-17025897
  • Zdjęcie 3 – www.glossybox.co.uk/magazine/2017/12/20/niche-fragrance-brands/